هنگام زلزله کجا پناه بگیریم

هنگام وقوع زلزله کجا پناه بگیریم؟

ایران یکی از کشورهایی است که بسیاری از شهرهای آن روی گسل قرار دارند.

برای دانستن نکات ایمنی و در امان ماندن از خطرات و آسیب‌های احتمالی وقوع زلزله خواندن نکات آموزشی گزارش زیر را از دست ندهید.

در قدم نخست باید فوراً به نزدیک‌ترین محل امن پناه برده و زیاد جا به جا نشوید و فراموش نکنید که تا اتمام لرزش‌ها و رفع ‌خطر، نباید از جای خود تکان بخورید.
نکات ایمنی، وقتی که در زمان وقوع زلزله در فضای بسته هستید

اگر در زمان وقوع زمین‌لرزه در فضای بسته هستید لازم است توصیه‌هایی را که در ادامه به بیان آن می‌پردازیم رعایت کنید:

۱- باید به زیر اشیائی مثل میز غذاخوری یا میز تحریر یا نیمکت بروید و یا به یکی از دیوارهای داخلی منزل تکیه داده و همان جا بمانید. در غیر این صورت، بازوهای خود را روی سر و صورت قرار داده و در گوشه‌ای از منزل پناه بگیرد.

۲- از اشیای شیشه‌ای‌، پنجره‌ها‌، درهای خروجی و دیوارهای خارجی و هر یک از اجسامی که احتمال سقوط دارد‌ ( مثل لوستر یا تزئینات منزل‌ همچون قاب عکس، ساعت دیواری و …) دوری کنید و فاصله بگیرید.

۳- اگر در هنگام وقوع زمین‌لرزه در رختخواب هستید‌، بهتر است همان جا بمانید و بالش را به عنوان یک جسم محافظ روی سر خود قرار دهید. اما اگر رختخواب زیر اشیائی مثل لوستر قرار دارد، ‌فوراً جا به جا شوید و به محلی امن و دور از خطرات احتمالی پناه ببرید.

۴- از چارچوب در تنها در صورتی که دم دست و مستحکم است به عنوان پناهگاه استفاده کنید و تا پایان یافتن حادثه به هیچ عنوان جابه جا نشوید.

۵- تا اتمام لرزش‌ها در داخل خانه بمانید و به خاطر داشته باشید که اغلب صدمات ناشی از زمین‌لرزه زمانی روی می‌دهند که مردم به علت ورود و خروج در معرض خطر سقوط اشیاء قرار می‌گیرند.

۶- ممکن است جریان برق بر اثر زمین‌لرزه ‌قطع ‌شود ولی آژیر حریق و سیستم اطفای آن احتمالا روشن ‌خواهد شد.

۷- به هیچ وجه از آسانسور استفاده نکنید و تا مدت زمان کمی پس از اتمام زلزله از راه پله برای خروج استفاده کنید

اگر این مطلب مفید بود برای نجات جان عزیزانتان ارسال فرمایید